Stałe rozważanie życia Pana Jezusa umacnia i utwierdza duszę w unikaniu rzeczy próżnych i znikomych; po drugie — umacnia w zwalczaniu przygnębienia i przeciwności; po trzecie – uczy, co trzeba czynić, żeby nie mogły się wdzierać do naszego życia albo nas mamić różne braki — a to , że domaga się tego doskonałość cnót.
Zatem kto Go naśladuje, nie może pobłądzić ani się pomylić.
ze Wstępu do Medytacji o życiu Chrystusa
Medytacje o życiu Chrystusa to jeden z najważniejszych tekstów ascetyki i mistyki średniowiecznej. O jej popularności świadczy fakt, że przetrwała w setkach dawnych rękopisów i w pierwszych publikacjach drukowanych, nie tylko w języku łacińskim i włoskim, ale i w innych językach narodowych. Wielki sukces i popularność tekstu zawdzięczają oryginalności treści i prostocie rozważań. Tekst pozwala doświadczyć niemal od wewnątrz doznań i uczuć Pana. To pobożność, która ciągle inspiruje do kroczenia śladami Chrystusa i Maryi.
Dzieło to napisane zostało dla duchowego pożytku siostry klaryski, ale otwarte jest dla każdej osoby pragnącej pielęgnować własne życie duchowe i indywidualną pobożność. Przedstawienie faktów z życia Jezusa ma na celu zatrzymać przy nich myśl, ale nade wszystko serce, by osiągnąć intymność z Bogiem.
Z duchowego punktu widzenia Medytacje nazywane są „mistyczną biografią Chrystusa Do łaski kontemplacji autor chce doprowadzić człowieka w zgodzie z konkretnym praktykowaniem cnoty, nie oddzielając aktywnego życia od kontemplacyjnego, ale jednocząc je tak., by kontemplacja stawała się naturalnym rozwojem działania, jak odpoczynek i spokój po zmęczeniu,
Stopień, w którym kontemplacja łączy się z normalną aktywnością, może osiągnąć każdy człowiek. Dlatego jest to zdrowy mistycyzm., który nie doprowadza do zawrotów głowy, ale naucza życia miłością Bożą, bez zapominania o ludzkiej słabości i obowiązkach pokuty i miłosierdzia.
O. prof. Emil Kumka OFMConv
wykładowca na Papieskim Wydziale Teologicznym Świętego Bonawentury Seraphicum w Rzymie