Kim jest Antychryst? Jak będzie wyglądało życie ludzkie po śmierci? Jak rozumieć niebo, piekło, czyściec? Co jest rolą proroka? Jaka będzie przyszłość Kościoła? Co wiemy o końcu świata? - o tym między innymi rozmawia Tomasz Rowiński z księdzem Dariuszem Kowalczykiem.
Pierwsi chrześcijanie oczekiwali z ufnością na rychłe, powtórne przyjście Chrystusa, czyli właśnie na koniec świata. Perspektywa końca była dla nich czymś umacniającym i budzącym radość, wszak oznaczała przyjście ukochanego Pana, który „otrze z oczu wszelką łzę”. Symboliczne opisy końca świata nie budziły w pierwszych chrześcijanach lęku, lecz - wręcz przeciwnie - umacniały wiarę, że dzieje świata nie zmierzają ku globalnej katastrofie, ale ku pełnej miłości wspólnocie Boga z ludźmi. Dzisiaj zagubiliśmy tę chrześcijańską perspektywę końca świata. Dlatego dajemy się często zwieść różnym katastroficznym przepowiedniom, które nie budzą wiary i ufności w Boga, lecz tworzą atmosferę sensacji i grozy, ocierających się paradoksalnie o śmieszność. (…)
Koniec świata w chrześcijańskiej perspektywie nie jest jakąś spektakularną, wszystko ogarniającą katastrofą, o której jedni mówią w duchu niezdrowej egzaltacji, inni zaś wzruszają sceptycznie ramionami, ale oznacza wiarę w ostateczne zwycięstwo dobra nad złem. To zwycięstwo jest Bożym darem niewypowiedzianej przyszłości, która wcale nie umniejsza wartości świata doczesnego, ale - wręcz przeciwnie - daje nadzieję, że wszystko, co piękne, dobre i prawdziwe, zostanie w jakiś sposób ocalone i zachowane przez Boga.
(fragment książki)
Dariusz Kowalczyk - kapłan, jezuita, wykładowca teologii dogmatycznej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie, stały felietonista miesięcznika „W drodze”, tygodnika „Idziemy” oraz „Gościa Niedzielnego”, autor wielu artykułów oraz książek.
Tomasz Rowiński - historyk idei, publicysta, redaktor „Christianitas” oraz „Frondy”, autor opublikowanych w Wydawnictwie M wywiadów: Zawód egzorcysta. Rozmowy z polskimi egzorcystami oraz Aniołowie i kosmici. Kościół wobec cywilizacji pozaziemskich.