Pierwsze polskie tłumaczenie książki.
Dietrich von Hildebrand dopiero około roku 1958 rozpoczął pracę nad książką, która dojrzewała w nim przez całe życie i obejmowała fenomenologiczną analizę miłości. Już w latach 20. - dzięki pracom na temat mężczyzny i kobiety, miłości pomiędzy nimi oraz chrześcijańskiego małżeństwa - stał się niezwykle popularny w katolickim środowisku. Uwagę przyciągała jego wzniosła wizja owej miłości.
Uznaje się, że Hildbrand był pionierem w głoszeniu nauki na temat podwójnego wymiaru aktu wyraźnie sformułowana później przez II Sobór Watykański w konstytucji Gaudium et spes. Na dalszych etapach swoich dociekań Hildebrand zaprezentował jeszcze obszerniejszą fenomenologię miłości: zarówno analizę miłości małżeńskiej, jak i wszystkich innych rodzajów miłości. Kiedy w 1971 roku ukazała się Istota miłości, została uznana za najbardziej doniosły wkład w dziedzinę fenomenologii miłości od czasu ukazania się w roku 1923 rozprawy Maxa Schelera – Istota i formy sympatii.
Dietrich von Hildebrand (ur. 12 października 1889 roku we Florencji, zm.26 stycznia 1977 roku w New Rochelle, Nowy Jork) – niemiecki filozof i teolog katolicki zwany przez papieża Piusa XII “XX-wiecznym Doktorem Kościoła”, przez Josepha Ratzingera “jedną z najwybitniejszych postaci naszych czasów”, a przez wicekanclerza III Rzeszy Franza von Papena “wrogiem numer jeden narodowego socjalizmu”.
Hildebrand urodził się i dorastał we Florencji, zeświecczonej rodzinie protestanckiej. Dopiero w 1914 roku nawrócił się wraz z żoną na katolicyzm i od tego czasu aż do śmierci codziennie przyjmował Komunię Świętą. Za życia Hildebranda ponad stu jego przyjaciół i znajomych zostało katolikami.
Radykalnie występował przeciw nazizmowi i komunizmowi. Postrzegał oba te systemy jako “bliźniaczych braci w niegodziwości” przejawiających ten sam materializm, to samo ubóstwienie państwa, ten sam totalitaryzm i ten sam ateizm.
Od roku 1933 stale uciekał przed nazizmem – najpierw do Wiednia, w którym wykładał do 1938 roku. Po Anschlussie Austrii przedostał się do Szwajcarii, a potem do Francji, skąd również musiał się ewakuować po ataku III rzeszy w roku 1940. Przez Portugalię, a potem Brazylię, przedostał się do USA, gdzie podjął pracę wykładowcy filozofii na prywatnym jezuickim Uniwersytecie Fordham w Rose Hill.
Dietrich von Hildbrand był pierwszym katolickim myślicielem, który odważnie i publicznie bronił encykliki Pawła VI Humanae vitae.